کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

ضرورت انجام پژوهش:

امروزه اعتیاد مسئله جهانی است که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند و یکی از اقشاری که بیشار در معرض این آسیب اجتماعی و روانی می باشند، دانش آموزان هستند. در سالهای گذشته ثابت شده است که "درمان" سو مصرف مواد مخدر مشکل، گران و کاربر است به علاوه با مؤثرترین درمان ها نیز احتمال عود اعتیاد بسیار زیاد است. در چنین شرایطی اهمیت شناسایی آسیب ها و علل آمادگی برای اعتیاد و پیشگیری از آن در این است که به طور منطقی جایگزین درمان می شود فرض بر این است که جلوگیری از مبتلا شدن افراد به سو مصرف مواد مخدر آسان تر از درمان این خلال است(بوترین7 ۱۹۹۷ به نقل از مشتاق بیدحی، ۱۳۸۰). گرچه در جهان پیشرفت قابل ملاحظه ای در درک این اختلالات و یافتن مناسب ترین راه پیشگیری و درمان آنها ایجاد شده است لیکن از انجام تحقیق در مورد[1]

 

اعتقاد زنان تا دو دهه پیش کاملا غفلت شده بود. از آنجا که زن در پیشرفت و ارتقای افراد خانواده نقش بسیار موثری دارد، توجه به سلامت روح و روان او از مسائل مهم می باشد تا آنجا که اعتیاد در بین زنان از نظر علت، شیوع، مسیر بیماری و تاثیر آن بر جامعه اختلافات فاحشی با اعتیاد در مردان دارد(ابوالقاسمی،۲۱۴،۱۳۹۴).

پدرسون و همکاران(۲۰۰۷) بر این نکته تاکید دارند که افراد تیپ شخصیتی D به لحاظ جسمانی و بهداشتی، یا چالشهای بیشتری نسبت به دیگران روبرو هستند و در جامعه آماری که آنها برای پژوهش خود در نظر گرفته بودند، مشخص شد که ۱۸ درصد افراد تیپ شخصیتی D با مشکلات بهداشتی و جسمانی بیشتری روبرو هستند.

اما مساله به طور دقیق باز نشده است که این مشکلات و چالشها چه می باشند و یا حداقل، کدام مشکل را شامل می شود؟

همچنین جونگ، دنولت، ون مله   و همکاران (۲۰۰۷) در پژوهشی روی بیماران قلبی نشان دادند که میزان افسردگی نسبت به تیپ شخصیتی D با وضعیت جسمانی و بهداشتی بیماران بیشتر مرتبط است(جونگ، دونگ، ون مله و همکاران، ۲۰۰۷، به نقل از شریف تبریزی،۲۳،۱۳۸۲).

در تحقیق بروک و همکاران(۲۰۰۵) بر روی ۵۵۴ بیمار قلبی و عروقی مشخص شد که افراد دارای تیپ شخصیتی D به رفتارهای مربوط به تندرستی کمتر تمایل دارند، و یا تحقیق اگسینکا بالیک(۲۰۰۶) نشان داد که تیپ شخصیتی D در بیماران، به طور مستقل با نشانه های اضطراب و افسردگی مرتبط می باشد.

هیچ یک از این تحقیقات به بررسی ارتباط تیپ شخصیتی D با اعتیاد نپرداخته اند. از ماحصل تحقیقات انجام شده بر روی تیپ شخصیتی D، اینطور مشخص شد که باید ارتباطی بین این این تیپ شخصیتی و مشکلات فردی و اجتماعی افراد می باشد.

از آنجا که اعتیاد نیز بیمارس محسوب می شود و اینکه در تحقیقات صورت گرفته ارتباط تیپ شخصیتی D با مشکلات روحی و جسمی به اثبات رسیده است، تحقیق در زمینه ارتباط این دو متغییر ضروری به نظر می رسد تا راهکارهای مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

بنابراین با توجه به این امر که تحقیقات بسیار معدود در این خصوص صورت گرفته و از سوی دیگر گرایش به سو مصرف مواد در میان نوجوانان افزایش یافته است، و همچنین جهت کنترل و پیشگیری از این امر نیاز به برنامه ریزی های جدی می باشد و با توجه به اینکه اعتیاد مسئله جهانی است که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می برد و یکی از اقشار آسیب پذیر و مستعد دانش آموزان به خصوص مقطع متوسطه می باشد، انجام این تحقیق ضروری به نظر می رسد.