کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

نگهداری سگ و گربه جرم است؟

آیا نگهداری سگ و گربه جرم است؟

همه چیز در مورد مصوبه اخیر مجلس در مورد نگهداری از حیوانات:

اخیرا مجلس اقدام به تدوین طرحی با موضوع "طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانت مضر و خطرناک " که مربوط به این می‌شود که نگهداری سگ و گربه است، می‌شود و الحاق به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنج تعزیرات) نموده‌اند. البته این طرح توسط 75 نفر از نمایندگان مجلس پیشنهاد گردیده که نکات قابل توجهی دارد که در ادامه با آن می‌پردازیم.

این طرح شامل یک ماده واحده و چهار ماده مکرر و سه تبصره می ‌باشد.

نگهداری سگ و گربه 

نگهداری سگ و گربه


وفق ماده 688 مکرر

1.  "واردات تولید تکثیر پرورش خرید و فروش حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی ،نامتعارف ،مضر و خطرناک از قبیل تمساح، لاک‌پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون ممنوع می باشد.

هر یک از مرتکبین به جزای نقدی معادل 10 تا 30 برابر حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه های مربوطه تعیین و اعلان می گردد و نیز ضبط حیوان مربوطه می گردند.

طبق این طرح  هر گونه ارتباط با حیوانات اهلی و غیر اهلی را جرم دانسته. البته حیواناتی مانند گوسفند گاو و.. که برای جامعه انسانی دارای بهره بوده و انسان از منافع آنها استفاده می کند قطعا جرم نبوده و نیست. از طرفی ذکر حیوانات در مصوبه جنبه تمثیلی داشته نه حصری.

در ادامه می‌خوانید

بنابراین تدوین کنندگان این طرح کلمه‌ "از قبیل .." را برای بیان حیوانات به کار برده‌اند که معلوم می‌گردد دامنه این طرح حیوانات زیادی را در بر می‌گیرد. یعنی مصوبه صرفا مشمول حیوانات ذکر شده نبوده و بقیه حیوانات را نیز شامل می‌شود. لیکن معیار شناسایی حیوان برای شمول این مصوبه مشخص نیست. چه آنکه از سویی مشخصه این حیوانات را مضر و نامتعارف بودن دانسته است.

ولی در ادامه حیواناتی مانند لاک‌پشت یا گربه که هیچ گونه خطر یا ضرر یا غیر عرف بودن را نداشته بیان می‌نماید.

از سویی دیگر با به کار بردن حرف ربط "و" چنین بیان می‌نماید "و سایر حیوانات نجس العین " گویی که حیوانات مذکور همگی نجس العین می‌باشند حال آنکه خیلی از حیوانات مذکور اساسا نجس العین نمی‌باشند.

نکته قابل توجه در این طرح وجود مجازات عجیب و البته سنگین و بدون مبنا در این طرح می‌باشد. وفق ماده‌ی صدر الاشاره مرتکبین به جزای نقدی معادل 10 تا 30 برابر حقوق حداقل کارگری و نیز ضبط حیوان محکوم می‌گردد که مبلغ جزای نقدی بسیار قابل توجه می‌باشد.

در ماده 688 مکرر 4

در صورت حمل حیوانات موضوع این قانون علاوه بر مجازات نقدی، راننده خودرو به جزای نقدی مقرر در این قانون محکوم و خودرو وی به مدت سه ماه توقیف می‌گردد. یعنی اگر شخصی با تاکسی یا اسنپ این خودرو را حمل نماید راننده خودرو به جزای نقدی و توقیف خودرو محکوم می‌گردد.


منبع: