کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

باستان شناسی چیست؟


به کمک این علم می توان به تاریخ تمدن پی برد.

باستان شناسی دانشی است که با کشف آثار و و بناهایی از گذشتگان آنچه را که در زمان های پیشین اتفاق افتاده است بازگو می کند.

کار باستان شناس حفاری و کندن زمین است.

و در این کار باید دقت زیاد و صبر و حوصله ی فراوان داشته باشد.

وقتی طی کاوش ها وسایلی به دست بشر می رسد  به دقت مورد بررسی قرار می گیرند.تا اطلاعاتی درباره زندگی مردم پیشین و میزان ذوق و علاقه آنها به هنر و صنعت به دست آید.

در واقع می توان گفت که کار باستان شناس در سه مرحله خلاصه می شود.

۱-آثار باستانی را به کمک اطلاعات کتاب و باقی مانده ی بناهاو... شناسایی و کشف می کند.

۲-کاوش و حفاری،که سخت ترین کار باستان شناس است.و او باید همه ی مهارت خود را در این کار بگذارد.

۳-خارج کردن اشیا و تنظیم اطلاعات.

برای یافتن اطلاعات،باستان شناس یا از روش لایه نگاری استفاده می کند یعنی لایه ای از خاک که اشیا از آن استخراج شده را بررسی می کند یا سکه و یا نوشته ی که همراه آن اشیاه بوده را بررسی می کند. 

در میان آثاری که از کاوش ها بدست آمده است ابزاد کار،وسایل زینتی،اسباب بازی کودکان،اسلحه برای جنگ و شکار،ظرف های غذاخوری،چراغ مجسمه و... دیده می شود که هر کدام به نوعی در روشن کردن ویژگی های زندگی ساکنان قدیمی سرزمین های مختلف به باستان شناسان کمک شایانی کرده است.

ضمن کاوش ها اشیای سفالی،سنگی،فلزی و استخوانی تقریبا سالم به دست باستان شناسان می رسد.ولی متاسفانه وسایل چرمی،پشمی،حصیری با گذشت زمان پوسیده شده و تمام بقایای سبدها،زنبیل ها و سایر وسایل بافته شده برای همیشه نابود گشته اند.

باستان شناسی علم تازه ای نیست.بلکه ابتدای آن به قرن ها قبل از میلاد مربوط می شود.

چنانکه 《هردوت》 مورخ معروف جهان مجذوب بناهای مصر باستان بوده است.اما پس از وی مدت زمان زیادی حفاری های باستان شناسی انجام نگرفته و فقط از سال ۱۵۰۰ به بعد است که در کشور های مختلف مخصوصا یونان و ایتالیا عده ای از دانشمندان به باستان شناسی پرداخته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد