کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

تاریخچه ی توپ و توپخانه


نباید تصور کرد که این سلاح آتشین فقط در سال های اخیر و به وسیله ی انسانِ قرن بیستم و بیست و یکم ساخته شده است.چرا که توپ نیز تاریخچه ای قدیمی دارد.

پس از آنکه در قرون وسطی باروت به وسیله ی چینی ها اختراع شد بلافاصله توپ نیز به دنبال آن ابداع گردید.نخستین توپ ها دارای لوله ی مفرغی بودند.ته این توپ بسته بود و از دهانه اش آن را پر می کردند و این توپ ها را《توپ دهن پر》می نامیدند.هنگام پر کردن توپ به اندازه ی کافی در آن باروت می ریختند سپس مقدار زیادی در آن پارچه فرو می بردند و رویش با سنبه فشار می آوردند.آنگاه در آن لوله گلوله ی کروی سنگی یا فلزی روی پارچه قرار می دادند.کافی بود که به وسیله ی باروت مشتعل کنند تا انفجار روی دهد و گلوله از دهانه ی توپ خارج گردد.

از قرن نوزدهم به بعد تحول زیادی در توپ حاصل شد و برای اینکه هر بار مجبور به پر کردن لوله ی توپ و گذاشتن گلوله روی آن نباشند،فشنگ توپ ساختند که تشکیل می شد از پوکه،که از پیش در آن باروت ریخته و رویش گلوله نیز گذاشته بودند.در موقع شلیک آن را از ته لوله ی توپ وارد می کردند و درچه ی عقبی را محکم می بستند و باروت را به وسیله چاشنی مشتعل می ساختند تا نیروی حاصل از انفجار، گلوله را به جلو پرتاپ کند و اکنون نیز توپ را تقریبا به همین شیوه پر می کنند.

توپ ها انواع مختلف و اسامی متفاوت دارند از قبیل:توپ صحرایی که به قطر لوله ی ۷۵ میلی متر تا ۱۵۵ میلی متر می باشد.همچنین توپ ضد هوایی و توپ ضد تانک و توپ دریایی و...که هرکدام را در موارد خاص به کار می برند.

امروزه با وجود نیروی هوایی مجهز که اغلب کشور ها دارند و به وسیله ی آن مستقیما بمب ها را روی شهرهای دشمن می ریزند،توپ و توپخانه باز هم اهمیت خود را از دست نداده است و هم اکنون تانک های توپدار در صف مقدم جبهه نقش مهمی در سرنوشت جنگ دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد