کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب های مقدس

کتاب مقدس هر دینی،نام مخصوصی دارد.باور های پیروان دین های گوناگون نسبت به کتاب مقدسشان با هم متفاوت است.در برخی دین ها مثل اسلام کتاب مقدس از دین های دیگر بسیار مهم تر است.در برخی دین ها نیز چند کتاب مقدس وجود دارد.

قرآن وحی الهی

قرآن کتابی است که خداوند به وسیله ی فرشته ای به نام جبرئیل در مدت ۲۳ سال به حضرت محمد وحی کرد.در زبان عربی کلمه ی قرآن به معنی خواندن است.مسلمانان قرآن را سخن خداوند می دانند و به آن اهمیت زیادی می دهند.این کتاب به گونه ای است که هم افراد ساده و بی سواد و هم دانشمندان و هنرمندان از آن استفاده می کنند.

هر مسلمان باید ارتباط خاصی با این کتاب مقدس برقرار کند و به یادگیری،خواندن و تفکر در آن بپردازد.یکی از مهم ترین راه های برقراری ارتباط با خداوند،خواندن قرآن است که آن را تلاوت یا قرائت می گویند.در نماز ها حداقل دو سوره از قرآن خوانده می شود‌.

آیه و سوره

قرآن به فصل هایی به اندازه های متفاوت تقسیم شده است که به هر یک از آنها سوره می گویند.قرآن ۱۱۴ سوره دارد.سوره در زبان عربی به معنای حصار است.مسلمانان برای هر سوره نامی انتخاب کرده اند.سوره ی اول قرآن، حمد یا فاتحه الکتاب نام دارد که جایگاه خاصی در فرهنگ اسلامی دارد.هر یک از سوره ها به جمله های یا بخش های کوتاهی تقسیم می شوند که آیه نام دارند.آیه به معنای نشان و علامت است؛نشانه ای که مسلمانان را به سوی خدا راهنمایی می کند.

مسلمانان قرآن را روی رحل می گذارند و در حالی که وضو دارند آن را می خوانند.

هنر جلدسازی ،تذهیب و طلا کاری قرآن و خوش نویسی از هنرهایی هستند که در کنار قرآن به اوج شکوفایی رسیدند.

خواندن آهنگین قرآن یکی از هنر های اسلامی است و هر سال مسابقه های بزرگی در این زمینه در کشور های اسلامی برگزار می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد