کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

عمر زمین چقدر است؟

پرسشی است که نمی توان به آن پاسخ قطعی داد.از زمان های خیلی قدیم بشر همواره این سوال را از خود کرده و داستان هایی هن برای آن ساخته است اما فقط ۴۰۰ سال است که انسان این مسئله را از نظر علمی بررسی می کند و می کوشد تا با راه حل منطقی پاسخ آن را بیابد.
از وقتی که ثابت شد زمین دور خورشید می چرخد و به بیان دیگر زمین جزو منظومه ی شمسی است دانشمندان متوجه شدند که پژوهش را از کجا باید شروع کرد و معلوم شد که برای محاسبه ی عمر زمین ابتدا باید نحوه ی تشکیل منظومه ی شمسی را تفسیر کند ولی حل این مسئله نیز خالی از اشکال نیست.
در این مورد چند تئوری وجود دارد:یکی فرضیه ی
سحابی هااست که مطابق آن قبل از تشکیل منظومه ها در فضا توده ی عظیمی گاز وجود داشت که ضمن چرخیدن متراکم تر و گرمتر می شد.بالاخره کره هایی از گاز را در فضا پرتاپ‌ می کرد که هرکدام از آنها غلیظ و غلیظ تر می شد و یکی از سیارات را تشکیل می داد.تمام این سیارات نیز به دور جرم اصلی که همان خورشید بود می چرخیدند.
بعد ها نظریه ی تازه ای جانشین تئوری
سحابی هاشد و آن فرضیه ی سیارات کوچک بود.مطابق این فرضیه میلیارد ها سال پیش در فضا توده ی بزرگی از اجسام جامد در یک مرکز اصلی که همان خورشید بود جمع شده بودند.یک روز ستاره ی بزرگی به این توده ی عظیم برخورد کرد.آنها را قطعه قطعه نمود و پراکنده کرد‌.
بعد ها بعضی از آنها به هم پیوستند و سیاراتی را تشکیل دادند که هنوز به دور خورشید می چرخند.
ولی ستاره شناسان همه بر این عقیده اند که تمام این پدیده ها
۵/۵ میلیارد سال پیش رخ داده است و احتمال می رود عمر زمین هم در همین حدود باشد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد