کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

نوعی آهو به نام غزال

غزال آهوی زیبایی است که ۲۵ نوع آن در آفریقای شمالی و شرقی و نیز در آسیای جنوبی زندگی می کنند.این جانور از شاخه طنابداران،رده پستانداران،راسته ی جفت سمان،تیره گاوسانان و زیر خانواده ی شاخ درازیان می باشد‌.

غزال دارای چشمانی درشت و سیاه است و بیشتر جنس های آن چه ماده و چه نر شاخ های سیاه گرد دارند.غزال ها گیاه خوارند و بیشتر آنها در دشت زندگی می کنند هرچند که برخی ها کوهستان را ترجیح می دهند.

موهای آنها نرم و کوتاه و معمولا به رنگ زرد مایل به قهوه ای است.البته برخی از آنها خال های سیاه و سفید دارند.

از جنس های معروف آن غزال ایرانی است که بسیار چابک بوده و اندامی ظریف دارد.سرعتش زیاد است و می تواند به طور ناگهانی سرعتش را به ۹۷ کیلومتر یا ۶۰ مایل در ساعت برساند.به طوری که هیچ سگ و گرگی به آن نرسد.هنگام دویدن گاه و بی گاه می جهد به طوری که تصور می کنید در حال پرواز است!

زیبایی و حالت ملایم و درشت چشم های غزال معروف است و معمولا چشم های زیبا را به آن تشبیه می کنند.در کتاب های جانور شناسی غزال ها را به چهار دسته تقسیم کرده اند:

دسته ی اول آهوانی که سفید رنگ هستند و در ریگزار ها زندگی می کنند.

دسته ی دوم غزال هایی که رنگ آنها متمایل به قرمز است،گردنی کوتاه دارند و سرعت آنها تقریبا کم است.

دسته ی سوم غزال هایی که گردنی دراز و دست و پاهایی بلند دارند و بسیار رمنده هستند.

و دسته ی آخر غزال هایی که مشکی هستند،دست و پاهایشان بسیار ظریف است و دارای دو شاخ کوچک سفید می باشند که از زیر فک آنها بیرون آمده است.گویند که این حیوان مُشکین است و این مُشک خونی است که در فصل معینی از سال در ناف آنها جمع می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد