کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

آیا حیوانات شعور دارند؟

برخی از حیوانات می توانند کار مخصوصی انجام دهند و این در مورد حیواناتی که به حکم غریزه رفتار می کنند،صادق است.بعضی از جانوران نیز قادرند کاری را یاد بگیرند،اما همه ی آنها به یک طریقه نمی آموزند.
وقتی صحبت از یادگیری حیوان می کنیم منظور ما این نیست که او مطالب زیاد در یک یا چند زمینه بیاموزد بلکه فقط می توانیم بگوییم که یکی از غرایز حیوان توسعه می یابد و شکوفا می گردد.مثلا در مورد پرندگان دیده ایم که وقتی اولین بار لانه را ترک می کنند با ناشی گری تمام پرواز می کنند و مراحل مختلف تکامل پرواز به طور تدریجی و متناسب با شکوفایی غریزه ی حیوان انجام می یابد.هر حیوانی هنگام فراگیری یک مطلب معمولا مرتکب اشتباه می شود اما بعدها با یادآوری آن اشتباه از انجام مجدد خطا خودداری می کند.
به ندرت ممکن است که یک حیوان با تقلید کاری انجام دهد.مثلا یک سگ نمی تواند با مشاهده ی سگ دیگری که به منظوری تربیت شده است از آن کار یاد بگیرد.
در چه صورت می توانیم بگوییم حیوان دارای شعور و تعقل است؟
وقتی که حیوان بتواند راه حلی برای مسئله ای پیدا کند که هرگز با آن رو به رو نشده است.راه حلی که برای غریزه ی او نا آشنا است.
آزمایش های متعدد نشان داده است که فقط میمون می تواند تا حدّی تعقل کند.مثلا میمونی را در اتاقی زندانی کرده اند که در آنجا یک موز به سقف آویزان بوده است و میمون به آن دسترسی نداشته است‌.در گوشه ای از این اتاق دو جعبه به فاصله ای از هم قرار داشته اند.تا مدتی که میمون سیر بوده است،نه موز و نه جعبه ها توجه آن را به خود جلب نکرده اند ولی به هنگام گرسنگی جعبه ها را روی هم قرار داده و از آن بالا رفته است تا موز را بگیرد.
پس در اینجا می توان گفت که میمون واقعا تعقل دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد