کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

کتاب خوان

وبلاگی برای دوست داران کتاب

روماتیسم مفصلی


روماتیسم مفصلی یک بیماری شایع التهابی سیستمیک مفاصل است که در آن پرده سازنده مایع مفصلی در زیر کپسول مفصلی، دچار التهاب می شود با افزایش التهاب این پرده،  ترشح مایع مفصلی هم افزایش می یابد که موجب تورم و التهاب در محل آسیب می شود. با پیشرفت این بیماری خود ایمنی مزمن غضروف ها اسیب می بینند.  التهاب مفصل معمولاً  در اندام های دو طرف بدن به صورت متقارن بروز می کند. شیوع جهانی این بیماری تقریباً  یک درصد گزارش شده است. 

افراد سیگاری بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند، اثر مصرف دخانیات و آلودگی هوا در بروز کردن این بیماری اثبات شده و زیاد است.به دلیل دخالت عوامل متعدد در بروز این بیماری هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

همچنین این بیماری در خانم ها شایع تر از آقایان است که احتمالا اثر گذاری هورمون های جنسی زنانه است. و گاهی هم بروز این بیماری سابقه ارثی خانوادگی است.

همانطور که گفته شد، علت دقیق بیماری روماتیسم مفصلی مشخص نیست ولی در به وجود امدن این بیماری، ایمنی هورمورال و ایمنی یاخته  ای نقش دارند. 

برای شناخت دلایل این بیماری تحقیقاتی در زمینه  مایکو پلاسما، مایکو باکتزی و باکتری و...  انجام دادند. 

پژوهشگران دانشگاه جورج تاون آمریکا به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد چای خطر مبتلا شدن به روماتیسم مفصلی را افزایش می دهد و در باره آن به مردم هشدار دادند.آن ها تاکید می کنند که افرادی که در طول روز بیشتر از 4 فنجان چای می نوشند 78 درصد بیشتر از افراد دیگر در معرض مبتلا شدن به روماتیسم مفصلی قرار دارند.

افردای که به روماتیسم مفصلی دچارند شانس بیشتری در مبتلا شدن به بیماری هایی مثل پوکی استخوان هستند.

استفاده از دارو هایی مانند مشتقات هورمون کورتیزول از پیشرفت این بیماری می کاهد.

در موارد شدید بیماری ممکن است مفصل آسیب دیده با مفصل مصنوعی جایگزین گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد